După acest necesar excurs teoretic putem să evaluăm mai corect
implicaţiile gravissime ale deciziei luate de Parlamentul României
privind restrângerea atribuţiilor Curţii Constituţionale şi eliminarea
prevederilor din legea Curţii Constituţionale potrivit cărora hotărârile
Parlamentului erau supuse validării acestora de către Curtea
Constituţională. Prin diminuarea prerogativelor Curţii Constituţionale
Parlamentul României aduce, de fapt, un enorm prejudiciu ordinii
constituţionale democratice din România. Acest fapt este cu atât mai
grav cu cât el este motivat de un interes politic conjunctural
(suspendarea lui Traian Băsescu) prin care se urmăreşte de fapt
schimbarea caracterului regimului politic din România (prin eliminarea
rolului politic al Preşedintelui României). Întreprinderea
parlamentarilor noştri echivalează de fapt cu iniţierea unei lovituri de
stat, prin care o putere a statului (cea parlamentară) subminează şi
intenţionează să-şi subordoneze celelalte puteri (judecătorească şi
executivă). Caracterul aparent paşnic al acestei lovituri de stat in
nuce aplicate de către actuala majoritate parlamentară nu trebuie să
obscureze dimensiunile deosebit de grave ale deciziei prin care se
restrâng prerogativele Curţii Constituţionale în vederea eliminării unei
ramuri a puterii executive (preşedenţia) care s-a dovedit extrem de
importantă pentru autonomizarea justiţiei faţă de politică şi pentru
consolidarea statului de drept în România. Situaţia este cu atât mai
serioasă cu cât actuala majoritate politică nici măcar nu este
rezultatul unui proces electoral autentic ci a fost constituită prin
manevre şi combinaţii între diferite grupări din parlament.
Accesul de „hitlerism parlamentar” de care dă dovadă actuala
majoritatea USL ar trebui să pună pe gânduri pe toţi cetăţenii
responsabili şi în primul rând pe cei din instituţiile abilitate să
vegheze la apărarea ordinii constituţionale din România. Ceea ce tocmai
au realizat aleşii noştri prin cenzurarea prerogativelor Curţii
Constituţionale reprezintă un uriaş pas înainte în vederea demantelării
proiectului de construcţie a unui stat de drept democratic în România.
Fără domnia legii nu se poate vorbi de existenţa unui stat de drept,
indiferent de natura oficială a regimului politic. Or, prin recentele
decizii parlamentarii români au demonstrat încă odată că doresc să fie
şi să rămână o castă intangibilă, aflată deasupra legii, precum în
vremea guvernărilor Iliescu-Năstase.
De fapt, prin sabotarea autorităţii Curţii Constituţionale
parlamentarii produc un prejudiciu mult mai serios ordinii
constituţionale democratice din România decât l-ar produce o lovitură de
stat militară care ar suspenda ordinea constituţională din ţară pentru o
perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp. Ceea ce au întreprins aleşii
noştri echivalează nu cu o suspendare ci mai degrabă cu o deformare
deosebit de perversă a ordinii constituţionale din ţară prin care se
crează un precedent periculos pentru aplicarea principiului separării
puterilor în statul român. După o lovitură de stat militară eşuată
ordinea constituţională poate deveni mai robustă (fapt demonstrat cu
prisosinţă în Spania de după puciul eşuat din 23 Februarie 1982). În
schimb, modificarea prin majorităţi parlamentare simple a normelor şi
instituţiilor fundamentale pentru funcţionarea statului de drept
erodează gradual dar ireversibil încrederea populaţiei în capacitatea
statului de a furniza lege şi ordine pentru toţi cetăţenii şi deschide
calea pentru experimente populiste deosebit de periculoase.
Din fericire, atâta vreme cât România este stat membru al Uniunii
Europene, putem spera că subminarea oligarhico-parlamentară a ordinii de
drept din ţară poate fi stopată la timp pentru salvgardarea proiectului
democratic asumat de întreaga societate românească de după 1989.
Încercările disperate de a-l îndepărta pe preşedintele ales al României
prin denaturarea ordinii constituţionale şi dezechilibrarea raportului
dintre puterile statului reprezintă de fapt ultima încercare de a rămâne
la putere a cleptocraţiei crescute şi înstăpânite peste ţară sub
oblăduirea guvernărilor din trecut. După condamnarea lui Adrian Năstase
cleptocraţii din România au intrat în panică, fiindcă realizează că
nimeni nu mai este intangibil.
Controlul unei bune părţi din mass-media şi instrumentalizarea de
majorităţi electorale prin corupţie şi populism reprezintă ultimele
bastioane ale regimului neopatrimonial cu faţadă democratică instaurat
de oligarhii de extracţie post-comunistă în România de după 1989. Nu pot
decât să sper că aceste bastioane, construite prin venalitate, minciună
şi şantaj, se vor dovedi insuficient de puternice pentru a putea bloca
pe mai departe procesul de consolidare a statului de drept în România.
Rămâne de văzut dacă oamenii cinstiţi şi vrednici din ţară vor reuşi să
se adune şi să se coalizeze în forţe politice capabile nu doar să
înfrângă ultimele bastioane ale patrimonialismului post-comunist dar şi
să creeze mecanisme instituţionale suficient de solide pentru eliminarea
definitivă a derivelor populiste şi oligarhice din democraţia
românească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu